Bonanza Banzai lemezmustra
(írta: Kolláth Zsolt)
Előszó: nehezebb a dolgom, mint a Depeche Mode esetében, hiszen a Bonanza Banzai nem volt olyan változékony, mint a fent említett együttes. Stílusa is azonos volt a létezés évei alatt, egyetlen kiugrást talán a Régi és új jelentette, mégis megpróbálom a lemezeket bemutatni.
Induljon a banzáj
Az együttes első lemeze, érezni lehet még a próbálkozás elemeit. Ákos hangja még nem olyan képzett, melyet ma hallunk tőle, egy egy hangban bizony disszonanciát fedezhetünk fel. Az album koncepcionális egészet alkot, kezdve az indulás szimbólumával az Induljon a banzájjal, illetve az utolsó dallal az Adjon Istennel… A csapatba frissen delegált Menczel Gábor még nem annyira tevékeny, mégis az ő demókazettáin hallható dallamok, próbálkozások tűnnek fel a dalok többségében a refréneknél. Jelentős motívumokat hordozva magukban! A lemezen érezhető és hallható Dorozsmai Péter és a Tom-Tom stúdió profizmusa, összehasonlítva az akkor kiadott lemezekkel, ez egy oázis, mind minőségével, mind pedig Ákos által írt dalszövegek tekintetében. Alapvetően egy teljesen új stílus születik, a maga profizmusával, a Magyarországon még alig látott menedzser (Fábián Tibor), együttes viszonnyal, mely szinte már magában is a hitel zálogának kulcsát jelentette. Persze a sikerhez, mely kirobbanó és egyedülálló a mai napig is a Magyar zenetörténetben (persze a komolyzenét most hagyjuk ki a vizsgálatból) hozzájárult a zenei piac sivársága, és a Depeche Mode külföldről hazánkba betört kultúrája…
A jel
A második lemez egy kicsit már profisabbra sikeredett. Érezhető is mindez a Jel című dalon, melyet mintha rendelésre komponáltak volna meg a fiúk. Az ár is bizony emelkedett egy keveset, s a viharos gyorsaságú munka hatására kerültek elő bizonyos ez első bakelitre fel nem került nóták, -Melyek ugyan nem váltak a lemez hátrányára, sőt!- Persze ez ma már nem érzékelhető, csak azokat érintette meglepetéssel, akik abban a korban szaladtak a lemezboltokba a megjelenés idején… Menczel Gábor immáron tényleg kiveszi a részét a lemezkészítés munkálataiból, s az ő munkája mindezek mellett a dalok stúdióbeli megjelenítése, tökéletes hangzás elérése.
1984
Ákosra nagy hatást gyakorolt egy szépirodalmi remekmű, melynek írója George Orwell. Mindezt dalszövegbe öltözteti, megénekli, s ezzel méginkább erősíti az együttes mellé nőtt kultuszt, a divatot. A fekete fehér, sötét árnyékos klipek a megközelíthetetlenség egyre több fiatalt vonzott maga köré. A cím ellenére mégis talán csak ezen dal szól a műről, mely a daloknak egyáltalán nem válik ám kárára! Persze nem szabad megfeledkeznünk Ridley Scott azonos című filmjéről sem, mely a Szárnyas fejvadászt ihlette. Ákos a későbbiekben is visszatér majd ihletet adó költeményekhez művekhez.
A pillanat emlékműve
Az együttes negyedik stúdióalbuma. Talán egy kicsit a megszokottnál keményebb, Depeche Mode ízű dalok, sok az azonosság. Például a Monumentum hangjai egészen furcsa érzetet keltenek egy bizonyos D.M. dal meghallgatása után.
Mégis a lemezen kitűnő dalok hallhatóak, mint például a talán legszebb öngyilkos-szerelmes dal a Szakadék, vagy a Valami véget ért…
Változásra enged következtetni bennünket Ákos már nem tüsi, hanem hátrafésült haja. Ki gondolta volna akkoriban, hogy pár hónap múlva egy copfos úriember énekel nekünk?
Bonanza Live Banzai
A rajongók hada, a folyamatos sikerek a profizmus nem tették lehetővé, hogy a fiúk ne tartsanak végre egy országot megrengető banzájt. Hiába a Petőfi Csarnokot a fiúk már kinőtték, így a következő helyszín a Budapest Sportcsarnok lett. S a hihetetlenül profi szervezésnek, a kitűnő reklámhadjáratnak köszönhetően az is elment a BS-be, aki nem szerette (csak titkon) az együttest, hogy megnézze mi is az a nagy valami, ami most történik… S nem csalatkozott. Magyarországra ismét valami újat hozott be a Bonanza. Eddig nem látott fénytechnika, eddig nem hallott hangtechnika, és eddig sehol sem látott embertömeg. (S most pedig az 1986-os Queen koncertről ne beszéljünk)…
A lemez sem váratott magára sokáig, s ezzel is valami olyat lehetett már levenni a polcról, melyet addig senki sem tett oda! A mai napig is hallgatható (szinte a kötelező olvasmányok mintájára) lemez.
Elmondatott
Ákos újra visszatért az 1984 című könyvhöz, s most a 1o1-es szobát énekelte meg, mely konkrétabb, s kategorikusabban kifejezi mi is történt a könyvben. Egy könyv, egy film. Most is így van ez, mint a 84-nél, a film most a Berlin felett az ég. Aki nem látta még, nézze meg, vagy talán az amerikai változat is megteszi, az Angyalok városa.
A lemez hátat fordított az addig megszokott lágy szintipop hangzásnak, s minden eddigi Bonanza lemeznél kidolgozottabb, a dalszövegek is precízebbek mint valaha Ákos bármely dalszövege, s az őszinteségben sincs hiány. Az életből vett remények, élmények szólnak a korongon. A Bonanza Banzai a csúcson, mi sem bizonyítja jobban, mint a két telt házas szinte már hagyományosnak mondható BS koncert. A design is valami szokatlanra mutat. Igazán zseniális, és egyedi ötlet, hogy az ausztráliában élő világhírű festőpárost kérje fel Fábián Tibor, hogy ők készítsenek lemezborítót, s plakátot. Érdemes elvesznünk a festmény apró mondanivalóiban, piciny de sokat mondó motívumaiban is!
És újra odalincselni tekintetünket a tévé képernyőjéhez, magunkban valami ilyesmit mormolva: -De aranyos az a kicsi kis copfocska a mi Ákosunk fejecskéje mögött. És hogy lengedezik…
Régi és új
A siker kiélezte az együttes tagjai között a feszültségeket. Ákos bejelenti, hogy ő márpedig szólólemezt fog készíteni, hiszen a stílust, melyet játszanak a közönség nem fogja örökké szeretni, s a hanyatlás előtt el kell kezdeni az újba kapaszkodni. Megszületik az ákos produkció, majd egy dal erejéig, a „névtelen” Techno duó, s egy a turnén is játszott dal a Sound of Wood. Ákos sikerei kis hazánkban növekednek, míg Zsolti és Gábor külhonba igyekeznek lemezt készíteni. Megismerkednek Bonna Ross kisasszonnyal, s elkészítik a Bonanza feat Bonna Ross: Positive Thinking című albumot, mely ugyan nem lett olyan sikeres mint várták, de egész Európán kapható volt! Sajnos a búcsú érezhető közelségbe került, a három naposra tervezett BS koncert kétnapos lett, s a várt érdeklődés is elmaradt bizony…
Persze ez nem látszódhatott meg, a közönség sem érezte talán. A fények még újabbak még intelligensebbek voltak, s a lemez mely öt új és öt régi nótát tartalmazott sem lett sikeres. Talán a közönség új dalokra vágyott, vagy talán a külföldi zene hazánkba való tömeges beözönlése vonta el a rajongókat, az máig is titok marad.
Jóslat
Az utolsó közös stúdióalbum. Ekkorra az együttes tagjai között kibékíthetetlen ellentétek alakultak ki, de az addigi (és azóta is egyedülálló) profizmus egy tökéletes véget szánt az együttesnek. A lemezen nem érezhető mindez, végre egy teljes egészt hallhattunk, új dalszövegekkel, dalokkal. A dalokat jórészt Hauber Zsolt szerezte, Menczel Gábor inkább a keveréseknél, a stúdiómunkálatoknál illetve a koncerten vett részt.
Ákos jóslata bevált, a közönség már valami másra volt kiéhezve, s ezt az ő Teste táplálta immár. Viszont érdemes elgondolkodnunk azon, hogy így alakultak volna-e a dolgok, ha a Régi és új egy tényleg teljes egészet képez, s nem áthangszerelt „felújított” dalokat…
Ákos most egy Bertold Brecht dal is megérint, s szavai angol formában készülnek el dallá, egésszé. A vers eredetije - ha hisszük, ha nem - a magyar Brecht kötet 1o1. oldalán jelent meg. Talán a véletlen játéka?
Búcsúkoncert
Akinek megvan valamilyen formában a búcsúkoncert az bizony láthatja, egy kiharapott darabot láthatunk az egész koncertből.
Olyan mintha sem eleje nem lenne, sem vége. Korszakalkotó dalok nem kerültek fel a lemezre, mint az Induljon a banzáj, vagy az Elmondatott, 1984. Reménykedjünk, hogy ez is a profizmus része, s egyszer majd egy válogatásalbumon, vagy talán egy visszatérő lemezen rajta lesznek sokak kedvencei…
A lemez megmutatja mire is volt képes a Bonanza közönsége, azóta sem hallott közönséghang visszhangozza Ákos dalszövegeit, hol a fiúk, hol a lányok énekelnek kórusban, s mindent elsöpör a dübörgés, majd a könnyek áradata…
|